Husband & Wife

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Izzihni Rizqi Bin Nazri

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Nur Izzayra Irdina Binti Nazri

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Thursday 2 May 2013

Kronologi kelahiran Rizqi (episod 2)

Assalamualaikum...

ok....ni sambungan daripada kronologi sebelum kelahiran Rizqi (episod 1) ...

12 feb 2013 (selasa)
  Ini adalah lah tarikh sepatut nye aku melahir kan..tp, nmpak gaya nye anak bujang aku ni suke sgt dok dlm perut mama nye ni...anak aku x de menunjuk kan tnda2 mau keluar melihat dunia lg..sakit2 pon dh x de..

13 feb 2013 (rabu)
  Aku g check up di KKIA mcm biasa..nurse terkejut sbb masih nmpak aku kan kat KKIA tu..hehehehe..nak wat camne kat anak aku x nak keluar lg..aku kene jmpe doc utk periksa kandungan aku yg dh lpas EDD tu..semua nye ok, baby aktif bergerak, air ketuban cukup..bak kate doc semua ok r..
  Doc pesan lg 7 hari (start 12 feb-19 feb) kalau aku x besalin lg aku kene terus ke hospital..x yah dtg KKIA dh..ape2 keputusan nanti pihak hospital lak yg akan buat..

14 feb (khamis)-18 feb 2013 (isnin)
  Terus kan aktiviti harian mcm biasa..kehulu kehilir mcm x de ape2 yg perlu aku risau kan..semua staff kat opis dok r tertanye2 bile aku nk bersalin...x sabo betul diorang tu...

19 feb 2013 (selasa)
  Aku terus menuju ke Hospital Serdang utk buat check up seperti yg diarahkan pihak KKIA..& mcm biasa r keputusan check up aku kat Hospital pon same..semua ok..graft CTG( denyut jntung) anak aku pon cntik..air ketuban ckup..baby x berak lg..baby kekal statik kat laluan..
  Pihak hospital pon bg r aku masa tambahan (mcm game bola lak ade masa tambahan kan) 2 hari..klu lg 2 hari aku x gak bersalin2..aku akan DIPAKSA bersalin (ngeri bukan)...pasrah je...
  Settle semua aku pon ajak r en.husband balik umah..tp, nak mkn ayam grg mcD dulu..sampai je rumah..aku rehat2 sambil tgk tv ngan en.husband..menjelang je kol 8 mlm aku dh mula rase sakit nak bersalin..mule2 selang 5 minit & aku masih blh bertahan smpai kol 11mlm..en.husband terus2an bertanya nak ke hospital x? aku ckp biar dulu sbb aku nak tido..pastu kami pon tido...

20 feb 2013 (rabu)
  Jam 12.30 pg aku dh terjaga..sakit makin menggila selang seminit..aku dh x leh dok diam..jap bgn, jap duduk, jap baring..en.husband join aku x senang duduk..dia lg gelisah dari aku..mcm r dia yg tanggung sakit..hehehe..sampai kol 1.30 pg aku dh x thn..nak menjerit pon ade..aku ajak en.husband ke hospital..
  jam 2.00 pg aku smpai hospital serdang, terus daftar..org agak ramai, 10 minit gak aku tggu baru name di panggil..masuk je tempat pemeriksaan aku terus diperiksa tekanan darah & urine..dh settle tu aku di suruh berbaring utk dipasang alat CTG tu(ape ntah name nye)..pastu doc dtg nak check bukaan..dh bukak 3cm..aku dh ase lega sbb jln dh bukak ckit..tp, jap je perasaan tu bile nurse bising tgk graft CTG anak aku x cntik..dia refer doc & aku diberi lg mase mane r tau graft tu akan cntik nnti..tp malang nasib aku..graft tu trus2 x cntik..hmpir sejam aku menghadapi semua tu..doc keluar masuk kat kawasan katil aku..akhir nye doc bntu aku ngan pecah kan air ketuban aku...syg nye air ketuban aku lak ckit..doc dh kelam kabut, keluar masuk..buat aku cuak..last2 ade doc dtg ngan bwk 1 form..
  Aku x pk pon form ape, terus doc tu ckp kat aku yg aku akan di bedah (makna nye aku kene bersalin kaedah operation/cser r)..aku yg x set fizikal mental utk cser ase mcm nak mati..aku menangis, aku tnye doc tu x leh ke aku bersalin normal..bile doc tu tanye aku nak anak aku selamat x? aku terus je sign surat kebenaran tu ngan tgn yg menggeletar & air mate yg x henti2..walau ape pon aku kene gak lalui..anak aku harus selamat..
  Lepas je aku sign surat tu, nurse bntu aku tukar pakaian..settle semua, nurse pggil en.husband masuk & terangkan keadaan aku & diorang mintak en.husband tggal kan rntai or segala barang kemas yg ade pada ku..aku nmpak en.husband menangis smbil terus bg kekuatan pada aku yg x putus2 mntak maaf & mohon dia doakan aku & anak kami selamat..
  jam 3.30 pg, settle je en.husband tggal kan ape yg perlu aku terus ditolak ke bilik bedah..persiapan dibuat..aku disuntik ubat bius..byk kali cubaan baru r ubat bius berjaya masuk ke bdn aku..x smpai 10 minit..proses pembedahan berlangsung..aku x nmpak ape2, yg aku tau doc tu bg tau ape yg diorang buat..jap je aku ase, aku dh dpt dgr suara tangisan anak sulung aku..aku bersyukur sgt2 sbb anak aku selamat..aku dah selamat melahirkan bayi lelaki seberat 2.94kg..
   Pastu aku ditolak ke bilik rehat utk bg aku pulih sedikit..bdn aku menggigil tahap ape pon aku x tau..berlapis2 selimut masih x dpt hilang kan rase sejuk tu..jam 5 pg aku di tolak ke wad bersama anak kesayangan ku..

bersambung...penat dh menaip ni..esok aku sambung cite ye..

No comments: